Skip to content

Organisation

KAK, grundad år 1903, är idag en rikstäckande allmännyttig ideell förening med främsta syfte att främja en sund utveckling av den svenska bilismen.

KAK ägnar sig åt ansvarsfrågor kopplade till bil och trafik, motorsport och sociala klubbaktiviteter. Ansvarsfrågorna hanteras i huvudsak av Expertrådet. KAK:s tre regionala avdelningar genomför sociala klubbaktiviteter för sina medlemmar. KAK Motorsport organiserar sin verksamhet inom ramen för Svenska Bilsportförbundets och Riksidrottsförbundets regelverk. De tre verksamhetsdelarna samverkar för att göra det attraktivt genom ett medlemskap stödja klubben. Utöver kansliet i Stockholm bedrivs verksamheten uteslutande ideellt.

Organisation Copy
Organisation Copy

Motorsport

KAK Motorsport ansvarar för klubbens landsomfattande motorsportverksamhet.
Förutom vårt stora årliga evenemang på Djurgården i Stockholm, Gärdesloppet, arrangeras bland annat Midnattssolsrallyt, ett av världens största historiska rallyn på grus, och KAK-Cupen i gokart.

Drygt 400 personer har sina tävlings- och funktionärslicenser genom KAK Motorsport, bland dem flera av Sveriges mest framstående bilsportutövare. Vidare arrangerar KAK Motorsport bandagar för klubbens medlemmar där medlemmarna med instruktörer kan förkovra sig i bilkörning.

Att verka för god återväxt inom svensk motorsport genom ungdomsverksamhet är en av KAK Motorsports viktigaste uppgifter. Därför följer KAK kontinuerligt ett drygt 25-tal unga KAK-förare på elitnivå vilka uppmärksammas extra och vilka klubben stödjer särskilt genom olika aktiviteter. Våra förare tävlar i Sverige och internationellt främst i rally, karting och i olika racingserier.
KAK stödjer att bilsport är en av de få idrottsgrenarna där män och kvinnor tävlar på lika villkor.
Inom karting ges stöd via samarbetet i Prins Carl Philips Racing Pokal. KAK Motorsport är, via tre regionala bilsportklubbar, medlem i Svenska Bilsportförbundet, SBF. De av KAK:s medlemmar som önskar kan kostnadsfritt vara med i KAK Motorsport.
KAK Motorsport stödjer Riksidrottsförbundets arbete mot doping och har antagit en anti-dopingplan.

Läs mer om Motorsport

Expertrådet

KAK arbetar aktivt för att ”främja bilismens sunda utveckling”. Genom Expertrådet arbetar klubben med opinionsbildning och påverkansarbete

Expertrådet fokuserar på tre frågor
Expertrådet har kommit fram till prioriteringar för arbetet med ansvarsfrågor inom KAK. Tanken är som tidigare att KAK ska prioritera några frågor där förutsättningarna är goda att klubbens insatser verkligen kan göra skillnad. De tre områden som kommer att få särskild uppmärksamhet framöver är:

Huvudstyrelse Kungliga Automobil Klubben (KAK)

KAK leds av en styrelse som har sitt säte i Stockholm.

Styrelsen företräder KAK, dess intressen och angelägenheter, förvaltar KAK:s medel, för räkenskaper och upprättar resultat och balansräkning samt verksamhetsberättelse.

Styrelsen utfärdar vid behov instruktioner för KAK:s övriga organ.

Styrelsen sammanträder på ordförandens, vice ordförandens eller 2:e vice ordförandens kallelse minst två gånger per år.

Styrelsemedlemmar

Poker Wallenberg
Thomas Hedberg
Clas Romander
Anders Ydstedt
Philip von Mecklenburg
David von Schinkel
Johan Söderlind
Jacob Laurin
Magnus Hellsten

Avdelningar

KAK:s tre regionala avdelningar genomför sociala klubbaktiviteter för sina medlemmar.

KAK VÄSTRA

KAK är bilklubben med gamla anor och verkligt spännande verksamhet. Kärnan i klubben är ett djupt känt bilintresse kombinerat med viljan att träffa och lära känna likasinnade.
Nätverkstanken är djupt rotad i verksamheten, och möjligheten att utveckla nya kontakter är mycket uppskattad och flitigt utnyttjad av våra medlemmar. Som medlem får du dessutom tillgång till en rad förmåner och rabatter hos utvalda partners. Vi i KAK:s Västra avdelning har en rad intressanta aktiviteter på programmet. Utöver motorsport, utflykter, sponsring och diverse sociala aktiviteter för våra medlemmar engagerar vi oss, via KAK:s Expertråd, även i aktuella lokala trafik- och bilrelaterade frågor.

Vi har en mycket fin klubblokal i centrum av Göteborg, utrustad med moderna audiovisuella hjälpmedel. Välkommen till KAK – den unika, anrika och personliga klubben som öppnar möjligheter på ett sätt som ingen annan bilklubb kan.

Adress: KAK Västra klubblokal, Parkgatan 8, nb, 411 38 GÖTEBORG

Öppet efter överenskommelse.

STYRELSE

Magnus Hellsten
Kalle Bäck
Lars Olsson
Olle Odsell
Axel Hellsten
Thomas Lindskog
Anders Grendal

KAK ÖSTRA

Grundbulten i Östra avdelningens verksamhet är bilintresset och våra sociala klubbaktiviteter.

Varje år genomförs det klassiska Gärdesloppet / Prins Bertil Memorial på Djurgården samt ett antal andra motorsportaktiviteter med gokart- och bankörningar och inte minst vårt populära Slottsrally. Vi anordnar också ett flertal sociala sammankomster såsom vår- och höstfester, klubbkräftskiva och glögg.

KAK Östra strävar efter ”bilismens sunda utveckling” som det står formulerat i våra stadgar och vi arbetar tätt med KAK:s Expertråd i aktuella trafik- och bilrelaterade frågor. Vi vill driva en sund och nyanserad debatt om bilism och personlig mobilitet.

Som medlem får du 4 st nummer om året av vårt populära KAK Magasin i brevlådan och inbjudningar till roliga event och sociala sammankomster.
Det finns naturligtvis många andra motor- och bilklubbar i Sverige, men ingen kan liknas vid KAK
– Den unika och personliga bilklubben.

STYRELSE

Johan Söderlind
Ulf B Dahlin
Martin Månsson
Elisabeth Leijonhufvud
Josefine Rosengren Karpinski
Rikard Adestam
Jim Kenving

KAK SÖDRA

KAK Södra arrangerar bilevenemang, som exempelvis Söderslätts-Rallyt, och diverse studiebesök med mera.

Vår motorsportavdelning arrangerar bland annat gokarttävlingar. Allt för att hjälpa medlemmarna att utveckla och fördjupa sitt bilintresse.

KAK Södra utfärdar även internationella körkort på plats i Malmö efter tidsbokning.

Limhamnsgårdens Allé 37, Limhamn, tel 040-26 47 50.

STYRELSE

Jacob Laurin
Magnus Öhrström
Jacob Faxe
Thyra von Essen
Bertil Liljeqvist
Johan Sjövall
Jonas Bruzelius
Cecilia Clementz
Hans Nordén

KAK:S HISTORIA

Inledningsvis kallades klubben Svenska Automobil Klubben, förkortat SAK, men övergick i januari 1908 till att bli KAK. Då fick klubben tillstånd att kalla sig Kungliga Automobil Klubben och kung Gustaf V blev dess höge beskyddare.

KAK:s förste ordförande var den mycket sportintresserade greve Clarence von Rosen, som var med och arrangerade de första biltävlingarna i landet. Vintertävlingar på sjön Rämens is blev synnerligen omtalade, inte bara i Sverige utan även över stora delar av världen. KAK:s roll som tävlingsarrangör ledde till grundandet av ett flertal klassiska rallyn. Midnattssolsrallyt är ett exempel. Svenska Rallyt, eller Rally Sweden som det kom att heta 2010, hette tidigare KAK Rallyt och vittnar också om klubbens stora och framgångsrika engagemang inom motorsporten.

KAK arbetade tidigt för ökad trafiksäkerhet och förståelse mellan olika trafikantgrupper. Ett tidigt initiativ var bildandet av KAK:s Väginstitut som numera är Statens Väg- och Trafikinstitut. Att vägfrågor var väsentliga ledde även till att klubben började ge ut vägkartor. I våra dagar finns uppföljaren KAK:s bilatlas fortfarande placerad i ett stort antal handskfack.

Prins Bertil, motorprinsen kallad, är också intimt förknippad med KAK. Mellan åren 1947 och 1993 var han klubbens ordförande. Prinsen hade ett genuint intresse för bilar och motorsport. Prins Bertil var en skicklig tävlingsförare och följde intresserat och initierat de flesta större tävlingarna.

Motorprinsens Medalj, som delas ut av KAK till främst tävlingsförare som åstadkommit något utöver det vanliga, anses vara bland det finaste en svensk motorsportutövare kan få.

Även om mycket har hänt under alla år sedan starten så är det mycket som består. Trafiksäkerhet och vägfrågor finns alltjämt på dagordningen genom vårt Expertråds engagemang. KAK:s uppfattning har bl.a. publicerats i debattartiklar i de större rikstäckande tidningarna.

Klubben är involverad i motorsport genom egna framgångsrika tävlingsförare och som tävlingsarrangör av såväl större som lite mindre evenemang. Intresset för bilar och bilism förenar klubbens medlemmar. Detta utvecklas och fördjupas i den unika kombinationen med klubbens många sociala aktiviteter.

Klubbens första 110 år finns väl beskrivna i boken, I samtidens tjänst, som inte bara beskriver KAK:s historia, utan hela den svenska bilismens utveckling. Observera: KAK:s Landsförbund bildades 1925. Det var en sammanslutning av svenska motorklubbar som företrädde dessa i trafikfrågor och bilturism etc.

Det bör noteras att KAK numera varken har samröre eller samarbete med det som idag kallas för KAK/Landsförbundet.

Mer information kan du hitta hos naringslivshistoria.se