Skip to content

Midnattssolsrallyt

En folkfest – Sveriges, och ett av världens största historiska rallyn.

Information om 2023 meddelas senare.

Midnattssolsrallyt kördes varje år mellan 1950 och 1964 och hade också en damklass under den här tiden. Året efter började tävlingen köras vintertid och fick då namnet Svenska Rallyt. År 2006 återupptog KAK traditionen till KAK Midnattssolsrallyt och är nu Sveriges och ett av världens största rally för historiska tävlingsbilar. De bilar som deltar i detta rally får inte vara nyare än årsmodell 1990.

Rallyt har körts varje år sedan 2006 men ställdes dock in 2020 på grund av Coronapandemin.

KAK Midnattssolsrallyt ska erbjuda deltagare, publik och partners en unik upplevelse av klassiska rallybilar på fina rallyvägar under säkra förhållanden. Deltagarna ska erbjudas en trevlig samvaro med god mat i en anda av nostalgisk motorsportkultur där helhetsupplevelsen tillsammans med tävlingsmomentet utgör den klassiska Midnattssolsrallyandan.

Midnattssolsrallyt grundades 1950 och initiativtagare till det då 300 mil långa rallyt var bildirektören och pionjären Ernst S. Nilson.
Han hade tidigare tävlat i KAK:s landsvägstävlingar och bl.a vunnit vinterloppet 1927 mellan Östersund och Stockholm.

(Örebro, Midnattssolsrallyt, 2019-07-10/13) Lotta Lundqvist/Lotta Wennberg, MK Rimo, Opel Manta 400 – segrare klass 13. Foto: THOMAS LINDBERG
(Örebro, Midnattssolsrallyt, 2019-07-10/13) Lotta Lundqvist/Lotta Wennberg, MK Rimo, Opel Manta 400 – segrare klass 13. Foto: THOMAS LINDBERG

STRÄCKOR GENOM ÅREN

 
Sträckor Starten för rallyt

2006 var i Hörby 27 juni och efter nattuppehåll i Trollhättan, Uppsala och Söderhamn kom slutmålet att vara Stortorget i Östersund natten mot 1 juli. Totalsträckan är ca 1 500 km varav 150 km specialsträckor och specialprov. Bland deltagarna finns rallylegendaren “Erik Carlsson på taket” som kör samma Saab som han körde i Monte Carlo-rallyt 1963.

2007 Kristianstad till Stockholm via Jönköping och Örebro. Målgång vid Armémuseum. Nytt för 2007 var att bilar till och med årsmodell 1980 fick vara med i tävlingen.

2008 Kristianstad till Karlstad via Jönköping och Motala. Målgång på Färjestads travbana. Nytt för 2008 var att bilar till och med årsmodell 1981 fick vara med i tävlingen.

2009 Jönköping till Karlskoga via Trollhättan och Årjäng.

2010 Jönköping till Västerås via Trollhättan och Karlstad. Målgång vid Fiskartorget.

2011 Nytt upplägg med Rocklundaområdet i Västerås som centrum och rallyt uppdelat i tre delar. Första dagen kördes specialsträckor i Bergslagen, andra dagen specialsträckor i Roslagen och tredje dagen kördes specialsträckor i Södermanland. Rallyt startade och avslutades med en publiksträcka inne på Rocklundaområdet.

2012 Samma upplägg som 2011 med Rocklundaområdet i Västerås som centrum och rallyt uppdelat i tre delar med specialsträckor i Bergslagen, Roslagen och Södermanland. Rallyt startade med en publiksträcka inne på Rocklundaområdet.

2013 Rallyt tre etapper kördes med Färjestads Travbana i Karlstad som centrum. De tre etapperna hade uppehåll i Årjäng, Arvika och Lindesberg. Rallyt inleddes med en publiksträcka på Kalvholmens motorbana i Karlstad. Nytt för året var att bilar tillverkade till och med 1985 fick delta i tävlingen, och att endast en klass kördes i Regularity.

2014 Samma upplägg som 2012 med Rocklundaområdet i Västerås som centrum och rallyt uppdelat i tre delar med specialsträckor i Bergslagen, Roslagen och Södermanland. Rallyt startades och avslutades med en publiksträcka inne på Rocklundaområdet.

2015 Rocklundaområdet i Västerås var centrum och rallyt var uppdelat i tre delar med uppehåll i Lindesberg, Forsmarks Bruk och i Skinnskatteberg. Rallyt startades med en publiksträcka inne på Rocklundaområdet och avslutades med en publiksträcka i centrala Västerås. I Regularity kördes två klasser: Elite och Sport. Utöver det fanns en uppvisningsklass som deltog utom tävlan.

2016 Vimmerby var centrum för Midnattssolsrallyt. Likt tidigare år kördes tre etapper med uppehåll i Eksjö, Oskarshamn och Västervik. Rallyt startade med en publiksträcka inne i Vimmerby. I klassen Historic Rally var bilar tillverkade till och med 1990 tillåtna, medan både Regularity Elite och Regularity Sport hade kvar 1985 som årsmodellsgräns.

2017 Vimmerby var centrum för Midnattssolsrallyt för andra året i rad. Tre etapper kördes med uppehåll i Oskarshamn, Eksjö och Vimmerby. Rallyt startade med en publiksträcka i Hultsfred och nytt för året var bland annat att det tillkom ytterligare en publiksträcka (i Vimmerby)under rallyts gång.

2018 Tredje året med Vimmerby som centralort, med uppehåll i Kisa, Oskarshamn och Eksjö. Bland årets nyheter märks att årsmodellgränsen för Regularity har ändrats till 1990. Segerpriset[2] går från och med 2018 till snabbaste tvåhjulsdrivna bil (2WD) i Historic. Snabbaste fyrhjulsdrivna bil (4WD) får en nyinstiftat vandringspris.

2019 Örebro som centralort med uppehåll i Hällefors, Askersund och Hjälmare Docka. Nytt för året var att endast tvåhjulsdrivna bilar tillverkade före 1990 är tillåtna och att föraren måste vara minst 40 år gammal.

2020 Inställt på grund av Corona-pandemin.

2022 Racerbanan Gelleråsen utanför Karlskoga var start- och målplats för Midnattssolsrallyt 2022. Ett av Europas största historiska rallyn är därmed tillbaka på historisk mark.